Directory of your city
it's free and effective!
17 July 2019
17,0 °C
легкий дождь

News

Україна
Електронний суд: як подати позов “у два кліки” не виходячи з дому
14 May 2019, 18:37

З початку 2019 року заяви до будь-якого суду України можна подавати онлайн. Зокрема сплачувати судовий збір, надавати довіреності, відстежувати хід справи (навіть якщо нею займається ваш адвокат), оскаржувати рішення… – усе це можна робити, зареєструвавшись в “Електронному кабінеті”, не виходячи з дому.

Одним із перших судів, які тестують систему “Електронний суд”, став Сьомий апеляційний адміністративний у Вінниці. Його прес-секретар Інга Гаврилюк зазначила, що “на базі суду випробовуються усі модулі Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). Більшість із них – лише у стадії активної розробки, і працівники 7ААС, використовуючи їхні можливості у роботі, допомагають виявляти недоліки і, як наслідок, покращувати усю систему. Коли ж функціонал системи буде працювати без збоїв, ЄСІТС буде впроваджено у всіх судах України”.

“Електронний суд” – це один із сервісів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), яка забезпечує функціонування електронного судочинства в Україні. І для того, щоб вільно ним користуватися, потрібно лише зареєструватися в “Електронному кабінеті”(“офіційна електронна адреса”), що відкривається на сторінці офіційного веб-порталу Судової влади України.

Власне про те, що таке “Електронний кабінет”, як у ньому працювати, і чому це “новий крок у сучасних реаліях, який полегшить життя усім учасникам судового процесу”, Vежа поспілкувалася з Оленою Мілієнко, керівником апарату Сьомого апеляційного адміністративного суду, де першими в Україні почали користуватися усіма модулями системи ЄСІТС, а також із Вадимом Ковалем, фахівцем держпідприємтсва “Інформаційні судові системи”, яке є адміністратором і технічним розробником системи ЄСІТС.

ауважимо: попри те, що система й досі працює у так званому “тестовому режимі”, вона є абсолютно робочою, і справи, подані громадянами через “Електронний кабінет”, українські суди вже розглядають. Примітка “тестовий” означає лише те, що наразі систему постійно вдосконалюють, намагаючись врахувати усі потреби користувачів, а її “офіційний запуск” означатиме лише те, що її роботу максимально оптимізували.

 

Станом на зараз в системі “Електронний суд” вже зареєстровано майже 19 тисяч користувачів (в тому числі й працівники суду), з яких понад 6000 хоча б раз створювали заяву. Загальна кількість поданих заяв на той момент дорівнювала 25 тисячам 498. У Вінницькій області, наприклад, лише за один тиждень до 9 судів різних інстанцій було подано 30 заяв від 16 користувачів, і жодній із них не відмовили у реєстрації.

  • В наш округ входять чотири області: Вінницька, Житомирська, Хмельницька і Чернівецька, – розповіла Олена Мілієнко, керівник апарату Сьомого апеляційного адміністративного суду. – Наприклад, Чернівці знаходяться найбільш територіально віддалено, і щоб подати документи, сторона може з дому це зробити – відсканувати і відправити зі свого “Електронного кабінету”, і ми їх отримаємо. Тобто це набагато простіше і легше.
  • Раніше у нашому суді також вперше в Україні було впроваджено відеоконференцію для судових засідань. Була така ідея, що особам не потрібно їхати здалеку – можна прийти до найближчої судової установи, зв’язатися з апеляційним судом через Інтернет, і брати участь у судовому засіданні, не з’являючись на нього безпосередньо. При цьому судовий процес нічим не відрізняється від звичного формату. На сьогоднішній день це звичайна справа, і я думаю, що і ЄСІТС, яка зараз впроваджується, теж скоро не буде для когось дивною.

Вадим Коваль, головний фахівець з розробки й тестування програмного забезпечення ДП “Інформаційні судові системи”, розповів, що зареєструватися в електронному кабінеті дуже просто, але для цього необхідно мати електронний цифровий підпис (ЕЦП, який тепер називається КЕП – кваліфікований електронний підпис). Отримати його можна в будь-якому Центрі сертифікації електронних ключів.

 

Як зареєструватися в електронному кабінеті?

Щодо реєстрації, то на сторінці можна скористатися дуже детальною відеоінструкцією (кнопка “Відеодопомога”). До речі, подібні відеоінструкції є на кожному з етапів роботи в кабінеті, наприклад, при написанні заяви. Крім того користувачі можуть зателефонувати чи написати до єдиного контакт-центру Судової влади і отримати онлайн-допомогу від операторів.

Минулого тижня розпочав роботу ще й Центр технічної підтримки користувачів ЄСІТС – це фактично сервіс “допомоги” з актуальними статтями, інструкціями та відповідями на найпоширеніші питання роботи в системі. Дуже зручний та простий у використанні: з окремими блоками “для всіх користувачів” та “для співробітників судів”. Детальніше про це  –ТУТ.

Вадим Коваль продемонстрував нам робочу зону “Електронного кабінету”, яка є досить зручною і зрозумілою в користуванні, а також показав, що створювати і надсилати заяви теж дуже просто.

“Електронний кабінет” містить такі розділи як “Повідомлення”, “Вибране”, “Справи”, “Заяви”, “Довіреності”, “Статистика” і “Кошик”. Праворуч – робоча зона. До речі, залежно від того, які людина має права доступу (як фізична особа, як суддя, слідчий прокуратури чи НАБУ тощо), “Електронний кабінет” матиме різний інтерфейс і різні можливості. Щодо фізичних осіб, то вони можуть подавати заяви до суду і отримувати документи по вже існуючих справах. Кабінет секретаря судового засідання дає можливість здійснювати відеоконференцзв’язок, фіксувати запис судового процесу, доступ до реєстрів тощо. А судді мають доступ ще й до всіх матеріалів справи.

Як подати заяву?

Через розділ «Заяви» користувач може створити подання заяви до суду, прикріпити до цієї заяви додатки (у вигляді текстових файлів, PDF-файлів, аудіоматеріалів, відеоматеріалів) і сплатити судовий збір (якщо оплата через електронний кабінет онлайн, сума буде меншою).

  • Заяви, до речі, можна подавати у двох видах: особисто і в якості представника (наприклад, як адвокат). Якщо людина подає заяву в якості представника – система дає можливість обрати вид довіреності: електронна, або так звана паперова довіреність. Якщо користувач бажає скористатись електронною довіреністю, в такому випадку особа, від імені якої він подає заяву, також має бути зареєстрована в Електронному кабінеті, і через розділ “Довіреності” надати електронну довіреність своєму представнику, – розповів Вадим Коваль.
  • Після цього користувачеві потрібно обирати тип судочинства (адміністративне, господарське, цивільне тощо), тип заяви і суд, до якого він буде подавати заяву. Уся система автоматизована. Наприклад, якщо ви подаєте заяву про усиновлення дитини, в переліку судів автоматично будуть представлені суди першої інстанції, адже такі заяви розглядаються тільки там. Адреса суду також з’являється автоматично (підтягується з бази даних). Так само і крок “Заявник”: якщо ви подаєте заяву від свого імені, або за електронною довіреністю в якості представника, вся необхідна інформація підтягується до заяви автоматично з вашого профілю: прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, номер телефону, електронна адреса, адреса проживання.
  • Що ж до тексту заяви, то у випадку якщо заявник, користувач, не знає, що потрібно писати, можна скористатися підказкою “Ознайомитися із прикладом”. Наразі база налічує 550 шаблонів первинних заяв і 134 – вторинних, що подаються вже під час розгляду справи. Якщо ж користувач не може знайти потрібний йому шаблон, можна написати на електронну адресу контакт-центру Судової влади, і вказаний шаблон додадуть до переліку. Цей текст можна просто скопіювати і прямо в редакторі, замість «особа_1», «особа_2», написати необхідні Вам дані.
  • Далі користувач може завантажити в “Додатки” необмежену кількість своїх матеріалів (в форматі зобаження, PDF, аудіо, відео…). Головне – назва вкладених файлів має чітко відображати їхню суть, щоб при реєстрації таких документів у суді не виникало питань і плутанини. Судовий збір також можна сплатити онлайн (у цьому випадку сума буде навіть меншою, порівняно зі сплатою в касі банку). І після цього система покаже вигляд вашої заяви з прикріпленими додатками. Він формується автоматично з тих даних, які користувач водив при заповненні попередніх кроків: у шапці документу – суд, до якого направляється заява, заявник, представник, зацікавлені особи, і сам текст заяви. А в кінці – перелік додатків, дата та прізвище користувача, який, власне, і створив цю заяву. Це все формується автоматично.
  • Також є можливість створити заяву всередині справи, ми називаємо це “вторинна заява”. Наприклад, сторона по справі подає відзив на позовну заяву, або заперечення, або клопотання перенесення розгляду, то в суді така заява буде автоматично приєднана до вже існуючої справи. Тобто працівнику суду не потрібно її знову реєструвати як окрему справу, потім робити поєднання… Все, що подається в межах справи, автоматично приєднується в суді до існуючого запису. Це така от дуже гарна особливість.

“Статуси” заяв

– Після того, як користувач підписав та направив заяву до суду, така заява буде в нього у розділі “Мої заяви” у статусі “відправлено”. Статуси змінюються автоматично. “Чернетка” – вказує на те, що документ ще в стані розробки (документ відкриється на тому ж кроці, на якому в останній раз вносилися зміни). Коли заява потрапляє до суду, статус такої заяви змінюється на “доставлено”. Статус “зареєстровано” – коли заява зареєстрована. А якщо після реєстрації такої заяви була створена справа, додані якісь процесуальні документи, то така справа буде відображатися уже в розділі “Мої справи”.

– В розділі “Інформація про справу” можна подивитися, хто суддя по справі (звичайний суддя, заступник голови, чи голова суду), сторони спору… Перейшовши до документів по справі ви будете бачити повний перелік цих документів. Тому за цим майбутнє.

 

Електронна довіреність і права доступу до неї

Як уже було зазначено, в “Електронному кабінеті” є можливість надавати довіреність своєму представнику.

  • Наприклад, із кабінету, створеного юридичною особою, подавати заяви неможливо, тому що юридична особа не може подавати заяву: це роблять її представники за довіреністю. Наприклад, адвокати (фізична особи), які працюють в адвокатських бюро (юридичні особи), – розповів Вадим Коваль. –  Довіреності, до речі, будуть мати різні права доступу: “перегляд” – представник може тільки відкрити заяву, ознайомитись і більше нічого; “редагування” – представник може відкривати заяву і щось коригувати чи дописувати; “подання” – це створення, редагування і власне відправлення заяви до суду. Коли термін довіреності закінчиться, її можна буде видалити. Після цього користувач, у якого цю довіреність забрали, втрачає можливість бачити матеріали справи свого довірителя.

Про мобільний додаток

Вадим Коваль також розповів, що на номер і електронну адресу, які ви вкажете реєструючись у “кабінеті”, будуть надходити повідомлення щодо руху судової справи. Наприклад, якщо у суді відмовлять у реєстрації справи, вам на мобільний прийде смс-повідомлення.

  • Додатково для системи сповіщення було розроблено безкоштовний мобільний додаток, який називається «Судова влада». Даний додаток є інформативним, тобто туди надходять тільки повідомлення, що по справі щось відбулось: надійшов документ, призначене судове засідання, відмовлено в реєстрації… Він розроблений суто для інформування сторін. Якщо ви його завантажуєте, то на телефон і електронну пошту сповіщення вже не надходитимуть. А потім Ви заходите в кабінет і перевіряєте.
  • Також в “кабінеті” є розділ “Статистика” – це статистика справ поточного користувача. Кількість заяв, які були створені, кількість судів, до яких вони були подані, перелік власне самих заяв, їхній поточний статус… Наприклад, для адвокатів, які мають безліч клієнтів і ведуть такі статистичні дані, це буде дуже зручно.

Якщо людина стає учасником судового процесу, чи обов’язково їй потрібно реєструватися в “Електронному кабінеті”?

  • Ця система розроблена для зручності і з такою метою, щоб жодну сторону процесу не притісняти в правах. Якщо людина зареєструвалася в “Електронному кабінеті”, то має подавати тільки через електронний кабінет, якщо не зареєстрована – людина вільно може подавати заяву до суду в паперовому вигляді, а ознайомитись зі справою – в приміщенні суду. Якщо у вашого адвоката є електронний кабінет, просто він прикріпить до електронної заяви копію довіреності, яку ви йому надастеєте, і ніяких питань, – пояснив Вадим Коваль.

  • Але якщо ви матимете “Електронний кабінет” і надасте адвокату електронну довіреність, все, що відбувається зі справою, однаково буде доступне і вам, і вашому адвокату. Тобто ви бачите як змінюються статуси і як приходять документи, і він бачить.
  • Скоро буде реалізовано можливість подання довіреності по конкретній справі. Якщо Ви, наприклад, – мій представник, я вам даю загальну довіреність – ви будете бачити геть усе, що є в моєму кабінеті, а я, наприклад, не хочу, щоб ви бачили геть усе – я даю вам довіреність як представника на конкретну справу. Тобто в кабінеті ви будете бачити з моїх даних тільки цю справу. Якщо ми з вами попрацювали, і я не потребую ваших послуг, я цю довіреність забираю, і в кабінеті і ви цю справу більше не бачите.
  • Якщо ви стаєте учасником процесу, ви маєте постійний доступ до перегляду всіх документів у вашій справі. Ви так само бачите, чи інша сторона подає якесь клопотання, чи з’являються якісь додаткові докази і так далі. Зручність в тому, що з електронною справою можуть одночасно працювати всі. Тобто і суддя одразу бачить всі матеріали справи, і секретар і представники, – додала  Олена Мілієнко. 
  • Електронний формат роботи у нашому суді – не новина, адже віддалений доступ до всіх документів у справі в Сьомому апеляційному адміністративному суді було втілено ще кілька років тому. Це був власний системний продукт “Електронна доступність”, в рамках якого формувались електронні справи: усі документи сканувались і додавались у базу. Цей формат дозволяв суддям, секретарям та сторонам у справі бачити усі наявні документи. Для цього необхідно було лише зареєструватись у цій системі.
  • Наш суд є судом апеляційної інстанції, тому ми отримуємо справи від першої інстанції. В ідеалі вони нам мають надсилати їх вже в електронному форматі. Ми бачимо що в нас пройшла справа, вона розподіляється на суддю автоматично, і суддя бачить її в своєму кабінеті одразу з усіма матеріалами. Як тільки апеляцію подали, ми одразу маємо до неї доступ. Тобто все в ідеалі має бути так.
  • Надалі, коли ЄСІТС вже буде функціонувати повністю, Вища кваліфікаційна комісія суддів України і Вища рада правосуддя також матимуть можливість наповнювати цю систему. Для прикладу, з моменту коли особа подає документи на кандидата в судді, її справа ведеться в електронному форматі, тож надалі, якщо цей суддя слухатиме справу, система буде враховувати інформацію з його декларації доброчесності та виключатиме можливість розподілу справ, учасниками яких є родичі судді. Цей формат значно пришвидшить процес розгляду справ, адже не буде відводів та самовідводів судді.
  • Взагалі дуже багато громадян кажуть: “Навіщо зробили Електронний суд, Електронний кабінет? Чому не можна було залишити звичайне відправлення через електронну пошту?”. Ну от дивіться, вам все-одно потрібно було би створити собі електронну поштову скриньку. Потім ви відправляєте з цієї поштової скриньки до суду якусь заяву: формуєте заяву у файл, прикріплюєте додатки, попередньо ці додатки підписати цифровим підписом, прикріпити файл цифрового підпису і відправити на електронну адресу суду.
  • Електронний кабінет – це по суті той самий поштовий сервіс, якщо так уже розібратись, але тут створити і подати позовну заяву набагато простіше, швидше і якісніше. Головною особливістю є те, що така заява одразу потрапляє до діловодства, а не на якусь електронну адресу суду. Тобто працівнику суду для реєстрації цієї заяви необхідно просто натиснути кнопку “Зареєструвати”, а не завантажувати її, роздруковувати…, – зазначив Вадим Коваль.
  • Це буде глобальна система, яка буде взаємопов’язана як між фізичними особами, так і судовими установами, правоохоронними органами. Для фізичних осіб, в першу чергу – для можливості подачі заяви в електронному вигляді, не виходячи з дому. Дуже корисною ця система буде для адвокатів, тому що приносити по дві-три пачки паперу до суду подавати наручно, а в них з появою “Електронного кабінету” є можливість подавати такі заяви сидячи в офісі, – розповів Вадим Коваль.
  • Крім того це й значна економія коштів, тому що поштове пересилання рішень усім сторонам судового процесу, не завжди перекривається судовим збором. А якщо ми перейдемо в електронний формат, то тільки такі розсилки допоможуть зекономити бюджетні кошти, – зазначила Олена Мілієнко.
Comments: 0
Add a comment

Add a comment