Довідник твого міста
це безкоштовно і ефективно!
Укр
21 листопада 2018
-3,2 °C
небольшой снегопад

Статті

ЮРИДИЧНА КОНСУЛЬТАЦІЯ. РЕЄСТРАЦІЯ РЕЧОВИХ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО
18 жовтня 2012, 00:00
ЮРИДИЧНА КОНСУЛЬТАЦІЯ. РЕЄСТРАЦІЯ РЕЧОВИХ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО

Право власності, зокрема на нерухомість, є одним з основних прав в Україні. Найближчим часом порядок реєстрації права власності на нерухоме майно чекають значні зміни. З 5 вересня цього року Кабінет Міністрів прийняв постанову № 824 «Деякі питання державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якою привів у відповідність до законодавства урядові акти, що стосуються питання державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. А з 01.01.2013 року набирають чинності зміни до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень», одночасно з запровадженням в країні нової системи реєстрації прав на нерухоме майно. За більш детальною інформацієюта роз’ясненнями, які саме зміни чекають на громадян, при реєстрації права власності на нерухомість ми звернулися до нотаріусів.

З 01 січня 2013 року запроваджується новий порядок

державної реєстрації прав на нерухомість

Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01 липня 2004 року № 1952-IV встановлено новий порядок реєстрації прав на нерухомість, який передбачає створення єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Ця система поєднала в собі інформацію про земельні ділянки та об’єкти нерухомого майна, які на них знаходяться. 16 березня 2010 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно», який направлений на вдосконалення єдиної системи державної реєстрації прав на нерухомість, запровадження державного реєстру прав на нерухоме майно тощо. Цими законами передбачено низку змін у сфері державної реєстрації речових прав на нерухомість та їх обтяжень, які набудуть чинності з 01 січня 2013 року. Зокрема, запроваджуються єдині підходи до визначення моменту виникнення речових прав на нерухоме майно та усувається подвійна реєстрація, яка існує нині (спочатку реєстрація в Державному реєстрі правочинів відповідних договорів нотаріусом, а потім ще й реєстрація права власності на придбане нерухоме майно в Реєстрі прав власності відповідним БТІ). З початку наступного року громадяни зможуть реєструвати права на нерухоме майно безпосередньо у нотаріуса, оскільки на нотаріусів буде покладено функції державного реєстратора.

Зміни, що вносяться актом № 824 Кабінету Міністрів до низки урядових постанов, суттєво полегшать життя громадян України щодо проходження державної реєстрації прав на нерухомість, а також у випадках, коли нерухоме майно стало предметом податкової застави. Крім того, уточнено перелік документів, які подаються для проведення державної реєстрації прав власності на новозбудований чи реконструйований об’єкт нерухомого майна. Передбачається, що державна реєстрація має проводитися за єдиною системою записів щодо кожного об'єкта нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно і операцій з ним, який зберігається безстроково, що виключає можливість афер з об'єктами нерухомості.

Приватний нотаріус Вінницького міського нотаріального округу

Наталія Володимирівна Храпенко,

м. Вінниця, вул. Келецька, 73/20, тел. 57-63-74

Особливості нового порядку державної реєстрації речових

прав на нерухомість та строки її проведення

З 01 січня 2013 року набирають чинності зміни до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Передаючи право такої реєстрації в компетенцію нотаріату, законодавець подбав про те, щоб державна реєстрація була більш якісною і гарантованою з юридичної точки зору. Оскільки саме нотаріус може не тільки перевірити правильність оформлення документів на стадії укладання угоди, але і попереджувати порушення прав і законних інтересів громадян, встановити особу кожного боку, правильно з'ясувати волевиявлення сторін і т.д. Тобто, ризики порушення прав громадян на цій стадії мінімізуються.

Для інших компетентних органів порядок реєстрації також значно спроститься, оскільки вся необхідна інформація буде акумулюватися в одному реєстрі - Державному реєстрі речових прав на нерухомість. Врегульовані також питання електронної та інформаційної взаємодії відповідних органів у сфері реєстрації майнових прав. Інформацією в установленому законом порядку матимуть право користування судові, правоохоронні, податкові та інші органи, а держава має гарантувати її достовірність і оперативність надходження. Крім того, ймовірність внесення записів до Реєстру із помилками також зводиться до мінімуму. Адже нотаріус, засвідчуючи угоду або видаючи свідоцтво, дуже ретельно перевіряє всі реквізити документів і одночасно вносить відповідні записи до реєстрів, які веде.

Державна реєстрація речових прав на нерухомість проводитиметься в строк, що не перевищує 14 робочих днів з моменту надходження до органу державної реєстрації прав заяви про таку реєстрацію та документів, необхідних для її проведення. Державна реєстрація іпотек, надання відмови в ній проводиться в строк, що не перевищує одного робочого дня. Державна реєстрація прав, їхніх обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії (надання відмови в ній) проводиться одночасно з вчиненням такої дії. Нотаріуси несуть повну матеріальну відповідальність за шкоду, яку своїми діями вони можуть заподіяти. Для громадян і юридичних осіб законодавством передбачена державна гарантія якості послуги з реєстрації, при цьому відповідальність за реєстрацію речових прав на нерухомість лягає не на державного службовця, а значить, автоматично і не на державний бюджет, а на плечі нотаріусів.

Приватний нотаріус

Вінницького міського нотаріального округу

Анна Вікторівна Павліченко

Зміни у процедурі державної реєстрації земельних ділянок та іншого нерухомого майна

У відповідності до вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" з 1 січня 2013 року державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно будуть проводити державні реєстратори та нотаріуси, на яких покладаються функції державних реєстраторів прав на нерухоме майно. Ці зміни стосуються і державної реєстрації речових прав на земельні ділянки.

Закон передбачає, що нотаріус під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва має доступ і користується Державним реєстром речових прав на нерухоме майно. Нотаріус є спеціальним суб'єктом, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно і має печатку такого реєстратора. Тому нотаріус зможе самостійно перевірити наявність даних про майнові права та обтяження, посвідчити відповідний договір і після цього внести дані про зміну власника до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Новий власник вийде від нотаріуса з договором і витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Інші дії, як державна реєстрація права власності на новозбудоване майно, майно, яке набуте за рішенням суду, обтяження, видача свідоцтва про право власності, будуть здійснюватись реєстраційними службами.

Щодо земельних ділянок, то з 1 січня 2013 року за Державним агентством земельних ресурсів України залишається функція державної реєстрації самої земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, тобто вся “технічна інформація”. А реєстрація речового права на земельну ділянку буде здійснюватись реєстраційними службами. Незручностей для населення це не створить, оскільки ці дві системи працюватимуть паралельно, а інформація про земельні ділянки та речові права на них буде отримуватись державним реєстратором у режимі “запит-відповідь”. Тобто реєстрація права власності на земельні ділянки буде відбуватись наступним чином. За наявності прийнятого рішення про надання особі у власність земельної ділянки та виготовлення технічної документації на таку земельну ділянку Держземагенство вносить до Державного земельного кадастру інформацію про таку земельну ділянку та присвоює їй кадастровий номер. Далі ця інформація в порядку інформаційної взаємодії передається до реєстраційної служби. Коли особа, якій надано земельну ділянку, звернеться до реєстраційної служби за державною реєстрацією права власності та цю ділянку, в державного реєстратора вже буде вся необхідна технічна інформація про неї. У випадку перереєстрації права на земельну ділянку державний реєстратор звертається до органу, який проводив первинну реєстрацію з запитом, й останній в триденний термін зобов’язаний надати відповідну інформацію.

Приватний нотаріус

Вінницького міського нотаріального округу

Оксана Олександрівна Куранова

Коментарі: 0
Додати коментар

Додати коментар